Helt fra begynnelsen, for over 170 år siden, har Ybarra satset på kvalitet og innovasjon, hvilket har ført til at selskapet nå er en klar leder i den spanske næringsmiddelindustrien. Ybarras eksporttradisjon går langt tilbake i tid, helt tilbake til selskapets opprinnelse, og varemerket er nå å finne på alle de fem kontinentene og i over 60 land, blant andre Norge, Sverige, Finland, USA, Kina, Brasil, Russland, Uruguay, Colombia, Mexico, etc.

1842

Ybarra ble stiftet i 1842 av José María de Ybarra. Helt fra begynnelsen har selskapet viet seg fullstendig til produksjonen av extra virgin olivenolje. Senere utvider Ybarra med eddiker, oliven, majones og sauser.

1876

Ybarra øker sin internasjonale tilstedeværelse. Allerede i 1876 vant deres olivenoljer kvalitetsprisen på varemessen Philadelphia (USA).

1929

Ybarra deltar på verdensutstillingen i Sevilla der de gjør seg kjent både som varemerke og et sterkt og høyt kvalifisert selskap innenfor matoljesektoren.

1945

Selskapet fornyer seg ved å fylle olje på plastflasker for å gjøre den mer brukervennlig for kundene og for å fremme produktiviteten på fabrikken.

1968

Markedsføringen av majoneser og sauser under varemerket Ybarra er i gang, produktene revolusjonerer bransjen og Ybarra blir en nasjonal ledende merkevare i denne kategorien.

1970

Distribusjonen og tilstedeværelsen av Ybarra i land som USA og México økes.

1975

Ybarra lanserer sin første TV-annonse. Takket være en svært vellykket annonsering, har Ybarra blitt en del av den kollektive fantasien i Spania.

1985

Ybarra var de første til å distribuere olivenolje i kartong. Igjen tilpasser merket seg forbrukernes behov ved å tilrettelegge for bruk av produktet på kjøkkenet.

1986

Ybarra utvider distribusjonen til land i Europa. Spesielt viktig er vår eksport til Norge der vi samarbeider med LHL, Norges landsforening for hjerte- og lungesyke.

1988

Ybarra lanserer med suksess sin TV-annonse nummer to. I dag er Ybarras "Olé, Olé" et velkjent og kjært emblem.

1990

Ybarra øker betydelig sin distribusjon på det kinesiske markedet og blir til en av de ledende merkene for olivenolje av spansk opprinnelse.

1993

Ybarra extra virgin olivenolje kommer til Russland.

1995

Ybarra oppnår kvalitetssertifisering ISO 9002, og er et av de første selskapene innenfor matoljebransjen som oppnår dette.

2005

En glassflaske av nytt design lanseres for å romme Ybarras beste og mest eksklusive jomfruoljer som skal både til det nasjonale og internasjonale markedet.

2006

Ny generasjon PET- emballasje for majoneser og sauser, med ekstra ventiltetning og kvalitetssikring.

2007

Ybarra får anerkjennelse for kvaliteten på sine produksjonsprosesser med IFS og BRC internasjonale sertifiseringer.

2011

Oppdatering av emballasjedesignet til hele serien med majoneser og sauser, både for å gjøre dem mer attraktive for forbrukerne, og tryggere takket være det nye sikkerhetslokket som garanterer vakuumemballasje.

2012

Ybarra lanserer markedets første lettmajones uten sukker. Med lite fett og stempelet til den spanske sukkersykeforeningen. Et produkt utviklet for diabetikere og for de som ønsker å følge en diett med lite fett og uten sukker .

2013

I dag jobber Ybarra fremdeles med å nå frem til forbrukere over hele verden ved å eksportere olivenoljer og en måte å forstå gastronomi på gjennom middelhavsdietten, med nye produkter som svarer til kulturen og behovene til hver enkelt forbruker.