Helt fra begynnelsen, for over 170 år siden, har Ybarra satset på kvalitet og innovasjon, hvilket har ført til at selskapet nå er en klar leder i den spanske næringsmiddelindustrien. Ybarras eksporttradisjon går langt tilbake i tid, helt tilbake til selskapets opprinnelse, og varemerket er nå å finne på alle de fem kontinentene og i over 60 land, blant andre Norge, Sverige, Finland, USA, Kina, Brasil, Russland, Uruguay, Colombia, Mexico, etc.
1842
Ybarra ble stiftet i 1842 av José María de Ybarra. Helt fra begynnelsen har selskapet viet seg fullstendig til produksjonen av extra virgin olivenolje. Senere utvider Ybarra med eddiker, oliven, majones og sauser. 1876
Ybarra øker sin internasjonale tilstedeværelse. Allerede i 1876 vant deres olivenoljer kvalitetsprisen på varemessen Philadelphia (USA). 1929
Ybarra deltar på verdensutstillingen i Sevilla der de gjør seg kjent både som varemerke og et sterkt og høyt kvalifisert selskap innenfor matoljesektoren. 1945
Selskapet fornyer seg ved å fylle olje på plastflasker for å gjøre den mer brukervennlig for kundene og for å fremme produktiviteten på fabrikken. 1968
Markedsføringen av majoneser og sauser under varemerket Ybarra er i gang, produktene revolusjonerer bransjen og Ybarra blir en nasjonal ledende merkevare i denne kategorien. 1970
Distribusjonen og tilstedeværelsen av Ybarra i land som USA og México økes. 1975
Ybarra lanserer sin første TV-annonse. Takket være en svært vellykket annonsering, har Ybarra blitt en del av den kollektive fantasien i Spania. 1985
Ybarra var de første til å distribuere olivenolje i kartong. Igjen tilpasser merket seg forbrukernes behov ved å tilrettelegge for bruk av produktet på kjøkkenet. 1986
Ybarra utvider distribusjonen til land i Europa. Spesielt viktig er vår eksport til Norge der vi samarbeider med LHL, Norges landsforening for hjerte- og lungesyke. 1988
Ybarra lanserer med suksess sin TV-annonse nummer to. I dag er Ybarras "Olé, Olé" et velkjent og kjært emblem. 1990
Ybarra øker betydelig sin distribusjon på det kinesiske markedet og blir til en av de ledende merkene for olivenolje av spansk opprinnelse. 1993
Ybarra extra virgin olivenolje kommer til Russland. 1995
Ybarra oppnår kvalitetssertifisering ISO 9002, og er et av de første selskapene innenfor matoljebransjen som oppnår dette. 2005
En glassflaske av nytt design lanseres for å romme Ybarras beste og mest eksklusive jomfruoljer som skal både til det nasjonale og internasjonale markedet. 2006
Ny generasjon PET- emballasje for majoneser og sauser, med ekstra ventiltetning og kvalitetssikring. 2007
Ybarra får anerkjennelse for kvaliteten på sine produksjonsprosesser med IFS og BRC internasjonale sertifiseringer. 2011
Oppdatering av emballasjedesignet til hele serien med majoneser og sauser, både for å gjøre dem mer attraktive for forbrukerne, og tryggere takket være det nye sikkerhetslokket som garanterer vakuumemballasje. 2012
Ybarra lanserer markedets første lettmajones uten sukker. Med lite fett og stempelet til den spanske sukkersykeforeningen. Et produkt utviklet for diabetikere og for de som ønsker å følge en diett med lite fett og uten sukker . 2013
I dag jobber Ybarra fremdeles med å nå frem til forbrukere over hele verden ved å eksportere olivenoljer og en måte å forstå gastronomi på gjennom middelhavsdietten, med nye produkter som svarer til kulturen og behovene til hver enkelt forbruker.